Ikaalinen tarvitsee uuden koulun

Puhe kaupunginvaltuustossa, 25.8.2014, uuden koulun rakentaminen

Arvoisa herra puheenjohtaja, hyvät valtuutetut

Siitä on 22 vuotta, kun syksyllä 1992 aloitin koulunkäynnin keskustan koululla. Ekaluokkalaisen matka Kiviniemen soratieltä Finlaysonin tehtaan pihan läpi, keskustan koulua kohti oli helppo ja etenkin talvisin, kiitos sairaalanmäen, erittäin hauska. Keskustan koululla ekaluokkalaisen vastaanotti Helena Pesonen, jonka 6-vuotinen määrätietoinen työ jätti jäljen minunkin elämääni. Oma koulumatkani jatkui yhteensä 16 vuotta. Paljon on tuona aikana tapahtunut muutosta niin Kiviniemessä, kuin maisemassa vanhan koulumatkani varrella. On kuitenkin yksi asia, joka minulle on kirkastunut vasta vuosien kulkemisen jälkeen, hyvät ystävät, me elämme maailman parhaassa paikassa ja se on valtava etuoikeus. Hyvät ystävät, Ikaalinen on valtava rikkaus.

Tänään oma esikoiseni Aino lähti koulumatkalleen vuonna 1832 rakennettua Rahkolaa kohti, koska 152 vuotta myöhemmin rakennettu keskustan koulumme on homeen takia suljettuna. Keväästä 2013 asti, jo puolentoistavuoden ajan, meillä on ollut tiedossa koulun vaikea tilanne ja silloin siihen reagoimme muuttamalla koulun osaksi väistötiloihin. Väistö, joka jatkuu tänään mutta on laajentunut koskemaan kaikkia luokkia, on koulumme henkilöstöltä iso ponnistus. Valtuustossa olemme omalle kouluorganisaatiollemme sekä koululaisten vanhemmille viestittäneet, että syksyllä 2016 väistö saadaan loppumaan. Tämä on ollut kaikkien valtuustoryhmien yhteinen tahto joka jo väistön alkaessa tunnustettiin. Ikaalisten Kokoomus seisoo edelleen vankasti tämän tavoitteen takana. Hyvät ystävät, tavoitteen saavuttaminen edellyttää valtuustolta tänään vaikeaa mutta välttämätöntä päätöstä uuden koulurakennuksen rakentamiseksi.

Koulun nykyinen paikka keskustan sydämessä on säilytettävä. Olemme valtuustostrategiassa linjanneet yhdeksi päätavoitteistamme kaupunkimme elinvoiman kasvattamisen. Voiko Ikaalisten keskustassa, sen keskeisimmällä sijainnilla, tököttää homeinen koulurakennus? Mielestäni ei voi. Kaupunkimme kasvaa ja kehittyy Sarkkilan ja 3-tien suuntaan. Uusille omakotitonteille Sarkki II:lla aloitetaan kunnallistekniikan rakentaminen tänä syksynä. Jos uusi koulurakennus sijaitsee vanhassa kauppalassa, tarkoittaa se sitä, että koulumatka näiltä tonteilta on pisimmillään 5 kilometrin luokkaa, hyvät valtuutetut, onko siinä järkeä? Keskustan koulun opettajilta tulleen kannanoton mukaan vanhankauppalan tontille rakentamista pidetään opettajien keskuudessa selvästi huonompana vaihtoehtona, kuin keskustan koulun nykyistä paikkaa. Kasvatusjohtajan sanoja mukaillen, vanhankauppalan tontille rakentaminen olisi kuihtuvan kaupungin ratkaisu. Itse haluan antaa täyden selkänojan sille valtuustostrategian tavoitteelle, että Ikaalisten elinvoima sekä vetovoima kasvavat. Keskellä kaupunkiamme sijaitsee uusi päiväkoti ja sen tiloissa esiopetus, sote-keskus, liikuntahalli, erinomaiset välituntipihat sekä hyvät ulkoliikuntamahdollisuudet, tähän yhteyteen kuuluu myös keskustan koulu ja sen uusi rakennus. Parhaimmillaan uusi koulurakennus palvelee ala-asteen lisäksi Ikaalilaista, maailmallakin ansioitunutta musiikkikasvatusta sekä muuta harrastustoimintaa. Hyvät ystävät, uuden koulun rakentaminen keskustan parhaalle paikalle on kauaskantoinen päätös ja panostus tulevaisuuteen.

Päätös on tehtävä, vaikka se on vaikea. Totuus on, että Ikaalinen on Pirkanmaan velkaisimpien kuntien joukossa. Sen kanssa sopii hirvittävän huonosti yhteen uuden, suuren investoinnin tekeminen. Meillä ei kuitenkaan ole vaihtoehtoa, sillä keskusta tarvitsee uuden koulurakennuksen. Haluan haastaa kaupunkimme asukkaat, päättäjät ja työntekijät miettimään ja etsimään niitä vaihtoehtoisia rahoitusmalleja joita voisimme investointiin löytää. Haluan, että jokainen mahdollinen julkinen avustus ja hankeraha, ovat ne sitten mahdollisia valtion tai EU:n budjetista, tullaan käymään virkamiesjohdossa läpi. Haluan, että kaupungin realisoitavissa olevan omaisuuden osalta etsitään keinoja siirtää se panostukseksi koulumaailmaan. Haluan avoimesti haastaa mahdollisuuteen hyödyntää hankkeessa myös yksityistä rahoitusta. Selvää on, että koko investoinnin rahoittaminen kaupungin lainalla on vaikea yhtälö. Reilua on myös tunnustaa, että uudesta investoinnista päättäminen asettaa meille entistä kovemman paineen toiminnan jatkuvalle tehostamiselle sekä veroprosentin nostolle. Tästäkin huolimatta, hyvät valtuutetut, olen valmis päättämään uudesta koulurakennuksesta keskustaan.

Meillä keskimmäinen lapsista Elsi aloittaa koulutaipaleensa vuonna 2016, Akseli kuopuksen koulumatka alkaa vuonna 2020, toivottavasti matka käy ”teit´ isäin astumaan”, ja tässä tapauksessa kirjaimellisesti. Valtuuston vallan kanssa käsikädessä kulkee myös vastuu. Meillä on vastuu siitä, millaista kaupunkia nyt rakennamme. Vetoan siihen, hyvät valtuutetut, että me emme näkisi Ikaalilaista tulevaisuutta kuihtuvana. Palaan ajatukseen maailman parhaasta paikasta, sen varaan tulevaisuutta kannattaa rakentaa. Pitäkäämme tiukasti kiinni kaupunkimme vetovoimatekijöistä, joista keskustan koulu kaupunkimme sydämessä on eittämättä yksi sellainen.

Esa Talonen